"M-am gandit sa schimb strategia intrebarilor. Sa spun, intr-un minut tot ce stiu despre rau, ca sa scapam de ceea ce stim deja. Sa incepem apoi de unde nu stim. Stim ca problema raului este direct legata de problema libertatii, ca omul trebuie sa fie liber si ca pentru asta trebuie sa poata opta, asadar sa aiba alternativa.
Cu alte cuvinte ne lovim de la inceput de un paradox: ca omul sa fie perfect, trebuia sa fie creata posibilitatea imperfectiunii lui; fara aceasta posibilitate concreta si instituitoare, omul nu putea fi perfect. In rezumat, acesta ar fi nucleul pe care se sprijina Biserica in definirea raului, atunci cand asemenea scolasticii, nu zice ca raul este nesubstantial, o simpla absenta a binelui etc. In problema raului s-au facut liste intregi de raspunsuri posibile. Iata cateva :
- raul exista pentru ca exista materie (necesitatea coborarii creatiei pana la corp aduce cu sine posibilitatea raului) ;
- raul exista fiindca exista diavolul ;
- raul exista ca sa contrasteze cu binele (deci ca element de contrast) ;
- raul exista ca sa nu existe mai raul;
- raul este partea, ansamblul este binele (deci raul ca fiind fragmentar) ;
- binele este scopul creatiei chiar daca se trece prin "episodul" raului - perspectiva teleologica ;
- raul este necesar ca pedagogie tainica, divina - solutie didactica.
Toate solutiile acestea au o acuitate care in planul concret al vietii se adumbreste. Cand ajungi in fata raului nemijlocit sau in fata unei situatii grele, toate aceste variante devin pura "bibliografie". In imediat apare problema criteriilor, a sensului raului, cum il asumi, cum il traversezi s.a.m.d." Andrei Plesu
linkul a expirat :(
RăspundețiȘtergereLinkul merge perfect, incercati din nou :)
RăspundețiȘtergere