Romanul de fată, Două slut porţile visului, recent apărut în Mexic, încearcă şi izbuteşte să confere noi valenţe artei narative hispano-americane şi, poate, să-i deschidă drumuri noi. întreprindere pe cit de grea, pe atît de necesară.
Grea fiindcă într-o perioadă de splendoare concentrată, o pleiadă de scriitori de statura şi puterea creatoare a lui Borges, Sabato, Cortâzar, Garcfa Mărquez, Vargas Llosa, Carlos Fuentes, constituise într-un singur deceniu — al şaselea — un sistem narativ care dobîndise repede prioritate mondială, datorită unor extraordinare calităţi şi reuşite : crearea unei noi zone existenţiale — transrealul — cu zone fierbinţi şi abordări fascinante (fantastică, mitică, onirică, real-atroce, abisal-problematică) ; explorarea în profunzime a două teme fundamentale : identitatea esenţială o omului hispanoamerican şi revendicarea vehementă a schimbării rinduielilor cărora le este supvts ; înlocuirea relatării liniare, biografice, cu alta ciclică sau ludic dislocată ; în sfîrşit, escaladarea temerităţii expresive printr-o serie de procedee variind de la metaforizarea torenţială la metalimbaj şi invenţie lingvistică.
Excelenţa şi larga cuprindere a sistemului2 făceau deosebit de dificile tentativele de înnoire şi îmbogăţire a lui. Ele erau totuşi necesare pentru a ieşi din faza minoră care a urmat deceniului culminant După 1970 şi pînă de curînd, arta narativă a continentului a fost afectată de o pierdere de altitudine şi viteză, a Intrat într-un fel de vacanţă, oscilînd între divertisment şi violenţă.
Citeste Gina Georgescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu