joi, 31 octombrie 2013

Chelsea Quinn Yarbro - Hotel Transylvania


Primul roman din seria Contele de Saint-Germain, o serie ce numara douazeci si trei de carti, ultima in curs de aparitie in 2009, “Hotel Transilvania” vine sa sustina ocurenta unei teme in literatura universala in ultimul timp: vampirii.
Chiar daca a fost scris in 1978, romanul dispune de o scriere revolutionara pentru acea vreme, reprezentand totodata si romanul ce i-a adus autoarei celebritatea fiind, poate, pionierul acestui univers fantastic.

Actiunea este plasata in anul 1743, in Orasul Luminilor, in timpul domniei lui Ludovic al XV-lea si toate detaliile surprinse de autoare in paginile cartii tradeaza luxul, eleganta chiar opulenta acelor vremuri. Fara a face rabat de la descrieri, cartea poate fi considerata si o adevarata epopee prin culoarele pline de culoare si splendoare ale palatelor, prin garderobele doamnelor pline pana la refuz.
In tot acest peisaj se inscrie Saint-Germain, un veritabil conte, cu o varsta onorabila de cateva milenii, un om erudit, cu cunostinte solide de rusa, araba si toate limbile europene.
Madelaine de Montalia, o tanara fata de numai nouasprezece ani, de o frumusete ravasitoare, devine tinta actiunilor satanice ale lui Saint-Sebastien, personajul negativ al acestei carti. Saint-Sebastien, sub imperiul si puterea Satanei, pare a avea o minte ce depaseste starea si marginile omului de rand, dandu-i incredere in fortele proprii pe care le foloseste intr-un mod brutal si violent.
Iubirea sa pentru muritoarea Madelaine il face pe Saint-Germain sa treaca peste propriile lui reguli si sa incerce sa o salveze. Evenimentele se precipita inspre sfarsitul cartii, care lasa cititorul cu sufletul la gura si cu dorinta de a afla cat mai repede viitorul relatiei dintre Madelaine si Saint-Germain.
Combinand fantasticul cu drama, autoarea reuseste totodata sa confere romanului si o nota romantica. Neobisnuita relatie dintre Madelaine si vampir face deliciul cititorului, fata fiind surprinsa in imagini contrarii: inocenta dar si senzuala, sursa de viata, de intensa traire emotionala dar si de imensa suferinta si infrigurare pentru Saint-Germain. Pentru cei doi exista doar intensitatea si profunzimea momentului, fara istoria trecutului si fara incertitudinea viitorului.
Departe de credinta universala conform careia vampirii personifica latura intunecata a lumii, Yarbro infatiseaza un vampir “uman”, o metafora a umanitatii. Este primul autor care reuseste sa realizeze un portret alcatuit aproape in exclusivitate din calitati si lumini unui personaj vanat, haituit, blamat si blestemat in mai toate cartile si filmele de gen.
Plasmuiti din necesitatea de a acorda valentei de rau un chip, vampirii au reprezentat intotdeauna partea opusa a ceea ce ar trebui oamenii sa fie, un punct de reper pentru a putea face distinctia intre bine si rau. Yarbro contrazice acest lucru si sustine ideea ca “Exista lucruri mai rele decat vampirii.”. Acestia din urma, oricat de ciudat ar parea, sunt protectorii moralitatii si ai ordinii firesti a lumii iar singurii care o denigreaza neincetat, o sufoca incetul cu incetul sunt muritorii. Pana la urma, cine e monstrul?

Citeste Gina Georgescu

Un comentariu: